Inwestujemy w dostępność: 7 mln zł na technologie, architekturę i edukację równych szans

Ponad 7 milionów złotych Politechnika Krakowska zainwestuje w realizację projektu „Dostępna PK+”, który zmieni uczelnię w miejsce jeszcze bardziej przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Zainstalujemy nową windę, podnośniki i toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, kampus dokładniej opiszemy m.in. w alfabecie Braille’a, tak, żeby łatwiej było się po nim poruszać. Zainwestujemy w nowe programy komputerowe, które ułatwią uczenie się, będzie też wygodniejszy książkomat i nowy bus, dostosowany do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami. Uprościmy język dokumentów i aktów prawnych, tak, by były bardziej zrozumiałe dla wszystkich członków naszej społeczności. Przeszkolimy nauczycieli akademickich i pracowników administracji, by lepiej rozumieli potrzeby osób z niepełnosprawnościami.

Wart 7 174 730,33 zł projekt „Dostępna PK+” zostanie sfinansowany z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Na mocy podpisanej właśnie umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju będzie realizowany od 1 kwietnia 2025 r. do 31 marca 2029 r. Jest kontynuacją działań, które uczelnia realizowała w ramach projektu  “Dostępna PK” w latach 2021–2023 (także współfinansowanego z funduszy unijnych). Zaowocował on inwestycjami w poprawę dostępności uczelni o wartości ponad 3 milionów złotych. Teraz, dzięki pozyskaniu dwa razy większych środków, będzie można podwoić skalę działań.

Nowy projekt “Dostępna PK+” ma kilka kluczowych celów. To m.in. poprawa dostępności architektonicznej w trzech budynkach kampusu głównego uczelni. – Chodzi o budowę windy oraz toalet dla osób z niepełnosprawnościami w budynku dydaktyczno-administracyjnym CUP oraz dostosowanie wejść do budynków Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej oraz Centrum Wsparcia Społeczności Akademickiej PK w Galerii GIL poprzez montaż podnośników dla osób z niepełnosprawnościami – mówi Angelika Kopeć z Centrum Dostępności PK.

Sztuczna inteligencja i prosty język dokumentów

Projekt zakłada zapewnienie lepszego dostępu do informacji przy wykorzystaniu technologii wspomagających osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz poprawę oznaczeń budynków i pomieszczeń, co ułatwi poruszanie się po kampusach. Pojawi się na nich 30 tablic z nazwami budynków w alfabecie Braille’a oraz 500 tabliczek (nazwy katedr, laboratoriów, jednostek administracji) wewnątrz budynków.

Dostępność technologiczna uczelni zwiększy się m.in. dzięki zakupowi oprogramowania WCAG AI+ (Web Content Accessibility Guidelines). To narzędzie sztucznej inteligencji, zapewniające dostępność plików pdf poprzez dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w szczególności z wadami wzroku. Inne plany obejmują zakup zestawów do nauczania hybrydowego, rozbudowę uczelnianego książkomatu o funkcjonalność dla osób z niepełnosprawnościami, a także zakup 9-osobowego busa, przystosowanego do transportu osób o szczególnych potrzebach.

Chcemy też zaktualizować uczelniane akty prawne w taki sposób, aby lepiej wspierały osoby ze szczególnymi potrzebami oraz podnieść świadomość i wiedzę specjalistyczną na temat niepełnosprawności wśród członków społeczności akademickiej – mówi Angelika Kopeć.

W planach jest też dostosowanie systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów (EOD) oraz wdrożenie języka prostego jako standardu w komunikacji uczelni. Oznacza to m.in. aktualizację zapisów w Księdze Identyfikacji Wizualnej, aby uwzględniały oczekiwania osób ze szczególnymi potrzebami, w tym niepełnosprawnościami. – Planujemy również przeprowadzić audyt dostępności informacyjno-komunikacyjnej, aby opracować plan likwidacji barier w tym obszarze – mówi Agnieszka Kopeć. Wszystkie te działania poprawią jakość kształcenia i pracy pod kątem dostępności dla wszystkich studentów i pracowników.

Wdrożone rozwiązania będą miały trwały charakter, pozostaną w użyciu także po zakończeniu projektu – mówi Angelika Kopeć.

Zespół do zadań specjalnych

Pracownicy Centrum Dostępności Politechniki Krakowskiej stworzą i przeszkolą specjalny zespół ds. UDL (Universal Design for Learning), który będzie odpowiedzialny za szkolenie dydaktyków z zakresu projektowania uniwersalnego w nauczaniu.

UDL oznacza optymalizację procesów dydaktycznych w taki sposób, aby dawały równe szanse  wszystkim osobom podejmującym studia. Politechniczny zespół UDL będzie miał za zadanie przeprowadzić serię szkoleń dla kadry akademickiej PK. Tematyka obejmie tworzenie dostępnych materiałów i dostępnego procesu kształcenia, a także obsługę technologii wspierających. Wszystkie materiały edukacyjne zostaną udostępnione społeczności akademickiej w formie e-kursów na różne tematy. W planach jest także opracowanie dostępnych lektoratów z języka angielskiego. Z działań zwiększających świadomość i wiedzę specjalistyczną na temat niepełnosprawności skorzysta 700 członków społeczności akademickiej PK.

Dostępna Politechnika Krakowska

Pierwsza edycja projektu “Dostępna PK” w latach 2021-2023 zaowocowała licznymi udogodnieniami dla studentów i pracowników ze szczególnymi potrzebami. M.in. zamontowano 8 tablic informacyjnych z planami kampusów PK, które zawierają opisy w alfabecie Braille’a oraz 14 wewnętrznych tabliczek z opisami pięter, wskazówkami gdzie znajdują się rektoraty i poszczególne dziekanaty. Zakupiono 15 pętli indukcyjnych, które wspierają osoby niedosłyszące w salach wykładowych. Każda sala wykładowa, w której znajduje się pętla, jest specjalnie oznakowana. Wszystkie wydziałowe strony internetowe zostały dostosowane do potrzeb studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Dla potrzeb niewidomych studentów czy też pracowników PK zakupione zostało stanowisko, informatyczne z oprogramowaniem ubrajlawiającym i udźwiękawiającym, dzięki któremu można przygotować materiały naukowe i wydrukować je na drukarce brajlowskiej.

Przeszkolono też 350 pracowników z zakresu świadomości niepełnosprawności. – Dzięki tym szkoleniom, zarówno ogólnym jak i specjalistycznym, przybliżyliśmy temat barier oraz potrzeb studentów z niepełnosprawnościami. Pokazaliśmy też sposoby w jakie możemy – my, osoby pełnosprawne – te bariery likwidować. Dodatkowo czterech instruktorów z Centrum Sportu i Rekreacji ukończyło kurs instruktora dla osób z niepełnosprawnościami – mówi Angelika Kopeć.

Zrealizowane w projekcie cele to m.in: wsparcie zmian organizacyjnych, podniesienie kompetencji kadr Politechniki Krakowskiej, zwiększenie dostępu do edukacji, zwiększenie dostępności wewnętrznych procesów, likwidacja niektórych barier architektonicznych, technologicznych i komunikacyjnych oraz upowszechnianie rozwiązań zapewniających dostępność w jednostkach organizacyjnych.

Dzięki 7 mln zł na kolejne działania Politechnika jeszcze bardziej postawi na równy dostęp do uczelni bez barier. Obecnie kształci się  na PK około 150 studentów i pracuje 30 pracowników z orzeczeniem o niepełnosprawności.

Źródło: www.pk.edu.pl